Sider

søndag 21. august 2011

Ovnsbakte egg med rømme og urter







Ahhhh, en av de tingene jeg savner her i Norge er USA tradisjonen med brunch på søndager. At alle samles litt ut på dagen til en deilig mellomting mellom frokost og lunsj, gjerne med et glass mimosa til! Men det er fullt mulig å gjenskape litt av magien ved å ta deg godt tid og lage til en deilig brunch hjemme. Inviter gode venner eller gjør som meg og nyt en stille formiddag helt alene :-) Oppskriften under er til en person.

De som fikk være med å leke var:
3 ts lett rømme (men ikke vær like teit som meg, bruk ordentlig rømme!!!!)
1 ts smør
2 egg
1 ss parmesan
et bitte lite hvitløks fedd
romsmarin
basilikum
salt
pepper

Sett ovnen på 230 grader. Samle rømme, smør, finrevet hvitløk, urter, salt og pepper i en individuell ildfast skål. Og ikke ha like stort hastverk som meg, smelt smøret først!


Bland det hele sammen. Hvis du hørte på meg og smeltet smøret burde dette være mye lettere enn det var for meg :-) Dette settes inn i forvarmet ovn i ca 3-5 minutter


Mens rømmeblandingen koser seg i ovnen river du opp litt parmesan


Rømmeblandingen er ferdig når den ser ca sånn ut


Du knekker så to egg som du (forsiktig) heller i skålen


Strø over parmesan


Ser det ikke godt ut allerede?


Sett det hele tilbake i ovnen i ca 10 minutter, men følg godt med..... Du vil ikke steke det for lenge!! Den skal være litt "skjelven" i midten da den fortsetter å steke litt etter den kommer ut av ovnen.


Tenn et par lys


Og kos deg :-) Håper det smaker......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar