Sider

fredag 26. august 2011

Spinat-og løkterte med bacon




Når jeg først kom over spinat- og løkterten på Janette sin side viste jeg umiddelbart at vi kom til å bli bestevenner, om ikke noe annet sted enn i mitt eget lille matunivers! Når jeg først laget den, forsynte mitt kjære søskenbarn seg ikke mindre enn 4! ganger, så at det er en slager er det liten tvil om. Jeg har laget den helt etter boken ett par ganger, men for å være helt ærlig så er jeg for grådig til å lage den i langpanne hvis jeg ikke har gjester på besøk som kan begrense antall ganger det er mulig for meg å forsyne seg igjen. I versjonen jeg nå skal vise dere har jeg derfor valgt en vanlig paiform og har dermed mer eller mindre halvert oppskriften. Jeg har dessuten byttet ut skinken med bacon (siden jeg har en tenåring som insisterer på at hun ikke spiser skinke, men henne om det!).

De som lekte sammen i paideigen var

250 g hvetemel
125 g smør
1 egg
1 klype oregano

Ikke spør meg hva rømmen gjorde der for jeg har ikke peiling! Litt sliten etter jobb kanskje, for det var ikke bare det som gikk galt!!!

Mål opp 250 g hvetemel


Tilsett en liten klype oregano og rør det lett sammen


Kutt opp 125 g smør. Jeg presiserer 125 g......


Tilsett herligheten i melet


Ta en deigkutter


Jeg vil bare ta et lite øyeblikk her og fortelle dere om denne. For meg som for øyeblikket er fattiglus og har prioritert å reise verden rundt fremfor å investere i kjøkkenutstyr er den helt uunnværlig. Det er en utrolig klissete jobb å bryte smør opp i mel med bare fingrene. Så jeg som ikke har kjøkkenmaskin var på leting etter en slik lenge. Jeg fant min på Cacas som har butikk her i Oslo, men du kan sikkert bestille den på nett også. Med denne går paideig lagingen som en lek :-)

Begynn å arbeide smøret inn i melet


Når alt smøret er innarbeidet i melet tilsetter du 1 egg


Og bearbeider også dette inn i deigen


Samle deigen og pakk den inn i plast som du så legger i kjøleskapet til avkjøling i minst en halvtime, eller lag deigen klar dagen før slik som jeg prøvde å gjøre


Hvis du er som meg så innser du dagen etterpå at grunnen til at deigen virket så veldig lite smuldrete før du tilsatte egget er at du tilsatte 250 g og ikke 125 g med smør. Du klarte altså å halvere den opprinnelige oppskriften med både mel og egg men ikke når det kom til smøret. Kom deretter sent hjem fra jobb og forklar den sultne tenårings datteren din at middagen blir 45 minutter senere en du først forespeilet henne den ville bli, mens du smekker sammen en ny deig.

Dette er forøvrig et bilde av sånn deigen skal se ut før du tilsetter egget dersom du ikke brukte for mye smør!


Når deigen har hvilt seg litt kjevler du den ut så "rund" som du kan


Jeg synes det er lettest å flytte deigen over i pai formen når man ruller den rundt kjevla slik


Rull den ut over i paiformen


Slik omtrent


Trim kanten og press den sammen før du setter den tilbake i kjøleskapet i en ny halvtime


Etter en tur i kjøleskapet må du prikke deigen før den settes i ovnen på 200 grader


Imellomtiden starter du forberedelsene til paifyllet. Om dere bare viste hvor bra disse lekte sammen!

ca 150 g spinat
150 til 200 g bacon
75 g parmesan
ca 150 dl creme fraiche
2 egg
1/2 mozzarella
3 shallot løk
ett fedd hvitløk
oregano
salt pepper

Skjær bacon opp i strimler


Og stek det på middels varme


Løken skjæres opp i strimler, ditto hvitløken


Det dumpes så i pannen sammen med baconet


Etter at bacon og løk blandingen har kost seg i noen minutter tilsetter du spinaten



Hvis kjøkkenet ditt lukter unormalt godt på dette tidspunktet så har du gjort noe helt riktig


Spre fyllet utover den halvstekte paibunnen


Bland creme fraiche og egg sammen


Se til å få parmesanen revet


Og hell den over i blandingen


Tilsett krydderet og bland sammen


Hell det hele over i paien


Fersk mozzarella!!!!!


Skjær halve osten i tynne skiver


Og dander de på toppen av paien


Etter at paien har stått i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter er det bare å lene seg tilbake og nyte synet


Hvis du klarer og holde deg så vent ca 5 minutter før du deler den opp så den får tid til å sette seg litt


Server og prøv å begrens deg noe! Jeg har ikke den evnen og terten var borte før jeg viste ordet av det. Det ble dermed ikke noe av de restene jeg hadde lovet tennåringen til lunsj dagen etter..........


Hva kan jeg si? Lag den, nyt den og takk meg på et senere tidspunkt :-)

Håper det smaker :-)

3 kommentarer:

  1. Halvert oppskrift var ikke så dumt! Og bacon gjør jo alt bedre :D Kjøpte meg en sånn deiggreie i USA (sammen med en hel haug med andre praktiske kjøkkendingser:P)

    SvarSlett
  2. Helt enig i at bacon gjør alt bedre, men hadde jo vært helt krise for formen om jeg fulgte innstinktet og puttet bacon på alt!!! Så heldig du har vært som fikk handlet med deg kjøkkenutstyr! Jeg kom hjem via LA i April, men hadde allerede overvekt (og null kredit igjen på kortet) så fikk ikke handle det. Men gleder meg til neste gang jeg skal over, utvalget er så mye større der.... Sikle, sikle :-)

    SvarSlett
  3. *kremt* Jeg var veldig sulten den dagen :P Hilsen anonym søskenbarn. Ps. Real goood PAI <3

    SvarSlett