Sider

onsdag 7. mars 2012

Lys løksuppe



Stakkars tenåringsdatteren har ikke vært i form. Og når halsen har rivjern på innsiden så er det ikke så mange ting som hjelper enn noe som er varmt eller kaldt. Så da ble det suppe til middag og is til dessert. Og det passer jo bra nå når vinteren bestemte seg for å komme tilbake for fullt! Kipe greier altså. Jeg trodde nesten våren hadde slått seg til ro.

Dette er forøvrig den enkleste suppa i hele verden. Det som skal i har stort sett alle hjemme (men du må muligens på butikken å kjøpe ekstra løk hvis du ikke pleier å ha en kilo liggende å slenge). Inspirasjonen har jeg hentet fra en stor tykk sak som heter "Frankrike, En kulinarisk resa" (nei, det er ikke en skrivefeil, den er oversatt til svensk), skrevet av Systrarna Scotto og Gilles Pudlowski. Jeg tviler forøvrig at den lenger er i produksjon da den ble utgitt i 1996. Jeg har selvsagt ikke fulgt oppskriften likevel, men tanken bak suppen er den samme. Det som er så greit med denne er at selv om den tar tid og lage så passer den stort sett på seg selv. Det andre er at selv om den kommer seg unna med totalt 1 time på plata så kan den også stå og putre i timesvis uten å protestere. Fatisk blir den bare bedre med tid! Tenåringsdattera sovna da jeg hold på med denne, og siden hun så ut til å trenge det, lot jeg henne sove og gryta sto på plata i over 2,5 time. Bare husk å rør innimellom..... Oppskriften under er til 4 store porsjoner. Vi frøs ned halvparten og nå har vi ferdig suppe i fryseren som kan gjøres klar på et blunk. Glemte jeg å si at den smaker FANTASTISK? Det enkle er ofte det beste :-)


De lekne

1 kilo løk
2 ss hvetemel
125 g smør
5 buljongterninger av høns eller kylling
2,5 l vann
pepper
muligens salt (du må smake til, jeg endte opp med og ikke tilsette noe)


Skrell og del hver løk i to. Skjær i skiver (1,5 til 1 cm tykke). Ikke la deg skremme av mengden, den reduseres veldig når du steker den....... Under dette steger er det også normalt å gråte en skvett! Ikke la deg skremme, det er helt normalt :-)


Smelt smøret over medium høy varme


Og sleng all løken i 


Du skal nå surre løken i ca 20 minutter hvor du rører om ganske gjevnelig. Pass på at løken ikke brenner seg. Målet er at løken skal bli myk og gjennomsiktig


Når den ser ca slik ut er den klar


Tilsett 2 ss hvetemel


Og rør konstant om i 2 minutter


Tilsett 5 buljongterninger


Pepper etter smak


Og 2,5 l vann


Kok opp under omrøring og sett varmen på lav (jeg hadde min på 2 av max 9)


Sett på lokk. Helst et som passer til gryta eller hvis du har klart å rote bort det på et sett og vis (hvordan er det mulig å rote bort et lokk????? Jeg sverger, det er noe galt med meg), et som passer sånn ca. Og her skal den stå da, i minimum 45 minutter, men det skader ikke at den står i timesvis heller. Viste du at en del av de mest eksklusive løksuppene tar opp til 6 timer å lage?!!!!


Når du eller suppen begynner å bli klar tar du frem de som leker aller best sammen med en slik suppe. Sett ovnen på 200 grader.
Siden dette er en ujålete løksuppe består det av 100 g revet norvegia og en ustekt baguett. Husk å doble dette steget hvis du lager til 4 fire nå da :-)


Skjær baguetten i tynne skiver


Og legg de på en rist dekket med bakepapir


Etter ca 5 minutter i ovnen ser de slik ut. Følg godt med da folkens, dette går fort! Skivene skal være gyldne og helt tørre


Suppa har nå stått og luktet fanntastisk en god stund nå


Fordel den i porsjonsskåler som tåler å stå i ovnen


Legg på baguette skiver


Og dander en raus mengde ost på hver


Siden vi ikke har gigant suppeskåler så fordelte vi resten av osten på baguettskivene og laget mini ostesmørbrød til andre porsjonen. Det funker som bare det, bare sleng de i suppa når du forsyner deg for andre gang (for det kommer du til å gjøre!)


Sleng de i ovnen som jo allerede er varm. De skal settes nær grillen og det tar kun noen få minutter før det hele er ferdig


Ser det ikke godt ut kanskje? Dette er billig og sunn morro. Hvis man ser bort fra smør og smeltet ost og slikt da...... 


Nå ble jeg sulten dere!!!

Håper det smaker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar