Sider

mandag 19. mars 2012

Brytebrød med 4 typer ost




Dette brødet dere...... Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne jeg. Det er sjelden jeg blir målløs, men det var ikke så innmari mye som ble sagt når dette brødet ble konsumert. Borsett fra " bare en skive til". Det ble til gjengjeld sagt en del ganger. 

Denne type "brytebrød" har gått som en farsott på amerikanske blogger den siste tiden. Den oppsto først i en kanel og sukker versjon. Men det var ikke før jeg kom over how sweete it is sin versjon at jeg viste jeg måtte lage dette umiddelbart! Alt jeg trenger nå er å inkorporere bacon på et sett og vis..... 

Brødet er perfekt til supper eller som en del av en sen lunsj på søndag. Eller så kan dere gjøre som vi gjorde. Servere det, og bare det, en sen søndag ettermiddag da man ikke har noe annet å gjøre enn å legge seg i en kombinert brød og ost koma rett etter det er komsumert! Deigen er den samme som jeg bruker til ostehorn, men her kan du bruke din egen favoritt oppskrift.


De kjempelekne

1 stykk gjærdeig  som du finner ved å trykke HER
350 g revet ost (jeg brukte 4 typer ferdigrevet)


Når deigen har hevet seg ferdig slenger du den på en godt melet arbeidsflate


Begynn å kjevle deigen ut. Du vil ha den avvvvvvvvvlang!


Slik omtrent. Jeg målte ikke helt nøyaktig men jeg tipper 40 cm bredt og 90 cm lang


Next, ta en pizza kutter


Og del den på langs i 4 remser


Og i bredden i 3


Begynn å strø på osten. Og ja, du skal bruke HELE pakken med ost!!!


Oh my, OST!


Du fortsetter med å stable "lagene" oppå hverandre


Så deler du hver stabel i 4 


Sett frem brødformen (min er non stick, hvis ikke din er så smør den med smør eller dekk den med bakepapir)


Og begynn å stable på langs


Du skjønner konseptet sant?


Fortsett til alle stablene har fyllt brødformen


Ser det ikke godt ut? Og ligger det litt ost slengende på benken så strø det over... Ta over et kjøkkenhåndkle og sett det på et lunt sted til etterheving i ca 30 minutter. Sett på oven på 200 grader samtidig.


Etter heving settes brødet midt i ovnen. Hvor lang tid det trenger der er avhengig av ovnen din. Etter 20 minutter sjekket jeg min og la over litt folie da jeg ikke ville ha brent topp. Totalt sto mitt inne i ca 30-35 minutter


Og da det kom ut så det slik ut!!!!


Gyldent


Og ubeskrivelig deilig luktende!!!!


Avkjøl det litt i formen før du lirker det forsiktig ut


Og bryt i vei......


Om dere bare kunne kjenne den lukten som stimer mot deg når du river av en ny skive......


Jeg skal ikke lyve. Dette brødet klarer du ikke å stoppe å spise av! "Bare en skive til" sier man helt til det ikke er mer igjen. Men nå som vinteren kom igjen så trenger du det!! Noe kos liksom....

Håper det smaker :-)

2 kommentarer:

  1. Vanvittig godt brød;))..en ren nytelse! Tusen takk for ein nydelig oppskrift:))
    klem fra Hege

    SvarSlett
  2. Så hyggelig! Men ja, jeg er enig, dette er ren nytelse :-) Glad at jeg kunne videreformidle denne til lille Norge....

    SvarSlett