Sider

onsdag 21. september 2011

Ostehorn med bacon



Når jeg først begynte mitt liv som "alene" boende var det en overveldende følelse.... Lage mat liksom? Min kjære Mor var så fantastisk at hun ikke bare gav meg en Igrid Espelid Hovig bok, men TO!!!! En av de første tingen jeg laget som ikke kom ut av en Toro pose eller ble levert på døra, var horn. Noe så fantastisk enkelt men så godt! Og de kan fylles med hva som helst! Denne gangen fylte jeg de med ost og bacon..... Om det var godt? Jepp! Takk for kokebøkene Mor :-) Det er din fortjeneste at den kjære tennåringdatteren ikke bare må leve på ferdig pizza og Toro poser, selv om det også fremdeles er faste slagere i heimen :-)



De lekne denne gang (blir til 16 horn)

45 g smør
3 dl melk
35 g fersk gjær
1 ts salt
1 ss sukker
400 - 500 g hvetemel
300 g ost
1 pakke smårett bacon eller skinke 200 - 300 g



Begynn med å smelte smøret. Helst i en liten søt gryte som det her ;.)


Hell i litt av melken


Når blandingen når 37 grader er det på tide å blande ut gjæren



La det hele smelte ut i balndingen


Mål opp hvetemel


Tilsett sukker


Og salt


Bland det sammen


Tilsett smør og melkeblandingen


Og rør det lett sammen. Ta hendene til hjelp etter hvert....... Jeg måtte tilsette en del mer mel en de oppmålte 400 grammene for å få en fast deig


Når den ser sånn ut er den klar



Strø litt mel over 


Og dekk den til med plast og et klede. Den skal så godgjøre seg i minst 30 minutter


Da har du plenty av tid til å gjøre klart fyllet.


Hvis du er litt anal som meg, får du 4 tykke skiver ost til å bli nøyaktig 128 biter........


Det har jeg altid gjort og kommer altid til å gjøre!!!!


Dette kommer jeg også altid til å gjøre....... Litt ost MÅ maules :-)


Sleng baconet i en middels varm panne


Vet det er litt juks å bruke "ferdig" bacon, men lukten er den samme!!


Etter 30 minutter burde deigen være klar for litt arbeid


Del deien i to


Og kjevl den du på en lett melet kjøkkenbenk


Del opp i 8 leiver...... Prøv å gjøre som meg slik at ALLE blir i forskjellige størrelser. Litt spenning i hverdagen liksom


Plaser to rader med 4 ostebiter hver


Og strø bacon over det hele


Mummmmmmmmmm!!!!!!!!


Brett først over den første raden med ost


Så den andre


Og fortsett til du har et lite perfekt horn


Klem sammen endene slik at hornet er "tett"


De ferdige hornene plasseres på et stekebrett. Ha ha ha ha, sjekk de to nederste da!!! 

Det samme som over gjøres selvsagt med den andre halvdelen av deigen også. Dekk hornene med kjøkkenhåndkle og la de etterheve i ca 20 minutter. Husk å sette ovnen på 230 grader

Etter 20 minutter gjør du et forsøk på å knekke et egg i en bolle med en hånd. Feil som vanlig og plukk eggeskall biter ut av bollen........ Jeg MÅ lære meg å gjøre dette en vakker dag!


Visp egget lett sammen


Og smør hornene


Hvis du er fancy som meg strør du valmuefrø over herlighetene


Good things are in the making!


Stekes midt i ovenen i ca 15 minutter. Han kjempen du ser nederst har mitt navn på seg!!! Hun lille nederst til høyre også når jeg tenker meg om......


Perfekt kosemat


Har ikke så mye mer jeg skulle sagt jeg....


Håper det smaker :-)

10 kommentarer:

  1. Hvor ligger oppskriften til denne?

    SvarSlett
  2. Hei, ser at det ved en feil ikke er lagt ut ingredienser her. Skal selvsagt gjøre det med en gang. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette :-)

    SvarSlett
  3. Slik, da er den oppdatert :-) Håper du prøver den, smaker fantastisk en kald ettermiddag!

    SvarSlett
  4. Naa har jeg vaert gjennom alle oppskriftene her, og jeg maa bare si at jeg digger bloggen din, og maaten du skriver paa! Saa herlig fri for dikkedarer og rosa tilbehoer! Konsist, lett aa forstaa, og med ingredienser som ikke maa bestilles paa nett! TAKK!!! Staa paa videre, venter spent paa neste innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå gjorde du meg så glad!!!!!! Det er så morro å blogge når man får en slik flott tilbakemelding :-) Lover å komme med nytt innlegg snart og er det noe du ønsker jeg skal prøve ut så ikke nøl med å si fra...... Tusen takk til deg :-)

      Slett
  5. Kikker alltid innom her før jeg skal handle, hvilket jeg skal idag! Tro om ikke det blir ostehorn her i gården iløpet av uken ;) Keepitup!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Ostehorn er altid en hit her hjemme og hvis du liker denne kommer du til å ELSKE en oppskrift jeg kommer meg om ikke så lenge!!!! Jeg sier ikke mer, du kommer til å skjønne det når jeg endelig får lagt den ut :-)

      Slett
  6. Må si jeg liker godt kommentaren din til det bildet der du har begynt å dele osten i biter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha, ingen matlaging uten smugspising :-)

      Slett
  7. Hihi, morsom blogg og supergode ostehorn!

    SvarSlett