Sider

torsdag 1. september 2011

Kjøttboller med mozarella og basilikum





Til min søsters utdrikkningslag laget jeg noen fantastiske spanske kjøttboller. Jeg mener, de hadde alt man har lyst på her livet! Chorizo, basilikum, fetaost....... Og det best av alt, tennåringsdatteren elsket de. Om dere bare viste hvor gode de var!!!! Nå vedder jeg på at dere håper det er de jeg skal skrive om nå, men det er det ikke.... Sorry! Det var faktisk de jeg hadde tenkt å lage, jeg sverger, men jeg er lat. Jeg er faktisk kjempe lat. Tennåringsdatteren ville ha disse kjøttbollene og jeg sa at jeg selvfølgelig skulle jeg lage de. Men så gadd jeg ikke å handle. Jeg hadde ikke chorizo, men jeg hadde en slunk med hvitvin som druknet den sorgen. Jeg hadde ikke fetaost, men jeg hadde mozarella. Jeg hadde ikke basilikum, men... Jo vent da, jeg hadde faktisk basilikum. Så da ble de som de ble da med det jeg hadde i kjøleskapet, og tro meg, de smakte helt fantastisk. Datteren og jeg kranglet nesten om restene dagen der på! Og sausen, som er en "go to", var som vanlig veldig, veldig, veldig god :-)


Stakkarene som var igjen på lekeplassen var:

400 g kjøttdeig
1 egg
basilikum
1/2 fersk mozarella
2 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
3 ss tomatpurre
saften av 1/2 sitron
olje
sukker
oregano
salt og pepper


Tilsett egget, salt og pepper i kjøttdeigen


Og bland i vei. Jeg bruker fingrene, men jeg dømmer ingen!!!


Knip blader av basilikumsplanten. 400 g kjøttdeig blir til ca 12-13 kjøttboller og du trenger et blad til hver av de


Del mozarellaen opp i biter


Ok, så dette er litt viktig. For å unngå at kjøttbollene setter seg fast i hånden når du lager de, så har du et lite glass med kaldt vann stående. Drypp et par dråper i håndflaten før du former kjøttbollene. Dander ca 1 ss kjøttdeig i håndflaten



Dytt ned med skjeen så det blir en liten grop


Press et basilikumsblad i gropen


Og på toppen av det en bit mozarella


Fold så kantene over fyllet


Til det er helt omsluttet av kjøttdeigen


Gjenta til du ikke har mer kjøttdeig. Sett det til side og du er klar for å sette i gang med sausen


Hakk løk og hvitløk


Tilsett 2 ss ojle i en liten gryte og fres løk/hvitløk til de er blanke


Tilsett en boks med hermetiske tomater, 1 ts sukker og 3 ss tomatpurre


Jeg ville vanligvis bruk ferdig hakkede tomater her, men som sagt..... Jeg var lat, gadd ikke å handle og brukte det som var i skapet. Og det var hele tomater. Funka det altså. Jeg bare knuste de litt ned i gryta og rørte godt. Nå skal dette stå og boble på middels lav varme i ca 10-15 minutter. Jo lengre, jo bedre........


Etter ca 5 minutter setter du over stekepanna og slenger i litt smør. Eller olje. Eller gjør som meg og bruk litt av begge deler. Når smøret er brunt legger du i kjøttbollene. Og etter noen minutter snur du herlighetene. 


Ikke vær redd, de kjøttbollene som har lekket litt ost er de du må sikre deg etterpå!!! Stol på meg, osten henger fremdeles på, men har nå litt stekeskorpe.... Himmelsk!!! Den ene, den i midten nederst.... Den ble spist ca 2 sekunder etter dette bildet ble tatt. Please, ikke sladre til tennåringsdatteren! La de så ettersteke på lav varme til du har resten klart


Ok, fokuser nå.... Hakk en liten bunt basilikum


Sleng den i gryta med tomatsaus sammen med salt, pepper og 1 ts oregano. Klem i saften av en halv sitron


Det vanskeligste nå er å vente de siste 5 minuttene sausen trenger for å gjøre seg ferdig. Gjør hva du vil, men ikke fall for fristelsen til å ta sausen av pannen enda. Dans litt rundt, drikk litt mer vin, eller bare stå der og nyt synet!


Du kan selvfølgelig servere dette med hva som helst. Vi liker pasta best. Hvit pasta!..... Jeg kunne late som om jeg er en balansert mor og servert fullkornspasta her, men jeg er skikkelig dårlig på å juge


Hell over generøse mengder med saus


Og til slutt kjøttbollene

Håper det smaker :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar