Sider

torsdag 29. mars 2012

Chicken pot pie


Den beste Chicken pot paien jeg noen gang har fått servert var i en nesten helt tom "Pot pie" restaurant i Richmond,  USA. Jeg og mitt reisefølge hadde kjørt langt om lenge og var slite OG sultne. Nevnte restaurant var rett nede i gaten fra Motellet vi hadde tatt inn på og så rimelig lugubert ut når vi først trådde inn. Jeg var mildt sagt skeptisk men etter et par "Bud" var stemningen stigende da maten kom på bordet. Og paien jeg fikk servert var FANTASTISK! Den var kremete med sprøtt lokk og var akkurat det jeg trengte etter en lang dag på veien. Slik kan det altså være.... De mest shabby plassene kan gi deg de beste overraskelsene. Etter middagen ble vi kjent med de eneste to andre som befant seg i lokalet. Det hele endte med en date dagen derpå med en av Amerikas fineste marinejeger, men det er selvsagt en annen historie :-)

Anyways....... Her en dag fikk jeg bare sååååå lyst på Chicken pot pie og da kom jeg over denne som jeg har endret bitte litt på. Og jeg må si, resultatet var veldig likt den jeg drømte om og kommer selvsagt til å bli laget flere ganger. Jeg har likevel gjort noen få endringer fra oppskriften (som vanlig).

Denne tar litt tid, men du sparer deg selv en hel rekke med stress hvis du klargjør alt før du starter. Så sett i gang og kutt! Og husk at selv om jeg har laget denne i individuelle porsjoner så kan du selvsagt lage den i en stor form.


De lekne nok til 4 porsjoner
250 ml løk
250 ml seleri
250 ml gulerot
250 ml frosne erter
3 kyllingbryst



Disse ville også være med på leken
80 g smør
120 ml hvetemel
5 dl vann
2 terninger med buljong
240 ml mat fløte
butterdeigsplater (3 til en stor form eller 2 til 2 individuelle former)
Salt og pepper


Sett ovnen på 200 grader


Stek kylling bitene i en panne over medium til høy varme


De trenger ikke å bli gjennomstekt på dette tidspunktet, bare sørg for at de blir jevnt over stekt på alle sider


I en stor gryte smelter du smøret over medium varme


Og tilsetter løk


Gulerøtter


Og seleri


Bland godt sammen


La grønnsakene surre seg myke menst du rører av og til 


Etter ca 10 minutter tilsetter du melet og rører godt rundt i 1 minutt 


Til det ser litt grøtaktig ut


Tilsett så vannet


Og 2 stk buljong


Og matfløten


Rør godt om


La det stå og småputre mens du røre om til sausen er tykk. Sausen skal dekke sleiva men fremdelse dryppe litt


Tilsett kyllingen


Og de frosne ertene


Smak til med salt og pepper. Jeg brukte ikke noe mer salt, men masse pepper!


Siden det bare er meg og tenåringsdatteren så fordelte jeg 1/2 i en form for en senere middag


Disse engangsformene er utrolig praktiske


Men over til middagen da.......... For to induviduelle former trenger du 2 plater butterdeig


Kjevle de ut til dobbel størrelse


Plasser formen du skal bruke på toppen


Og skjær til så du har ca 1 cm rundt kanten


Fordel den kremete blandingen i formene 


Og legg lokket på toppen. Klem til langs kantene slik at du forsegler paien


Lag et kutt i toppen så damp kan slippe ut


Sett paiene inn i ovnen på en stekeplate


Og finn på noe som distraherer deg de neste 40-50 minuttene. Dette lukter nemelig så deilig at du vil ha problemer med  konsentrere deg til de er ferdige


Som tidligere sagt kan du lage denne i en stor form, men sjekk hvor søte de er når de kommer i disse da! Og du finner slike til 20 kr stykke så go for it!


Husk å være forsiktig, innholdet er glovarmt


Men jeg fikk brennmerke på tunga som vitner om at det er vanskelig å huske å blåse på noe som lukter sååååååååååå godt


Sommervær eller ikke, dette vil du kose deg med så snart som mulig! Den ultimate kosematen

Håper det smaker :-)

5 kommentarer:

  1. Dette hadde jeg aldri hørt om før. Men det skal jammenmeg prøves en dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det MÅ du! Første gang jeg prøvde det hjemme og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før. Så mange vinterkvelder som kunne vært reddet.....

      Slett
  2. What's up, its nice piece of writing about media print, we all be aware of media is a fantastic source of facts.

    Feel free to visit my weblog ... http://Www.Mumsnews.com/StarCresp

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift!! Det ble kjempegodt! 😍 Dette er en av matrettene jeg har virkelig savnet fra min tid i USA. Takk igjen! 💕

    SvarSlett